Direktlänk till inlägg 2 oktober 2009

Lessen...

Av Anna - 2 oktober 2009 09:58

Urk en sån tokig morgon... det började ganska ok, lilleman vaknade visserligen klockan 5, men pappa bus gav honom frulle och satte sedan på bolibompa, så där satt han när jag klev upp...


Jag tog sockerprov och det var lite högt, men inte så konstigt eftersom jag fuskade igår kväll och svullade lite chips ;) Nu såg det bättre ut, var till och med lägre efter frukost än före...


Så i med frulle och sedan på med kläder, fick kämpa lite för att få in Lilleman i badrummet och tandborsten men med hjälp av nya Byggare Bob bildordboken så gick det som en dans. Sedan började det... nej jag vill inte... byta blöjan, ta på kläderna, gå till dagis, gå ut, ta på galonisar, gå till dagis, ta på stövlarna, ta på vantarna, gå till dagis... och jag bara orkade inte med det idag! I onsdags höll han på i 45 minuter innan mitt tålamod tog slut och jag blev ledsen, då kom han och klappade mamma på huvudet och sedan gick det bra att klä på sig.

Idag slutade det med att jag röt i åt honom att nu måste vi gå så nu tar du på kläderna punkt slut! Så fick jag klä på en stortjutande unge som INTE VILL GÅ TILL DAGIS!


Det tar ungefär 20 minuter att gå i normal promenadtakt, och nu sedan magen börjat växa så har jag sett till att vi har en halvtimme på oss, då kan vi också stanna och titta på traktor och har lite skrikmarginal när vi sedan ska gå in på förskolan. Idag hade vi 10 minuter på oss... så normal promenadtakt var ju inte att tänka på. Så vi lägger av uppför alla backar... halvvägs känner jag hur det drar i ljumsken... molar och drar... och blir jätterädd, bebisen! Fortsätter i lite minskat tempo mot förskolan och det lugnar ner sig lite.


Väl framme så vill Lilleman Bus absolut inte gå in, gaper och skriker nej jag vill inte... Så jag får till slut med honom in, tålamod tålamod. Då ska han inte ta av sig stövlarna, de åker av ändå, sedan ska han inte hänga upp jackan... mammma fölla med... ja jag går efter dig.... okej okej okej... tårarna strömmar nerför lillens kinder.


Jag går fram till kroken, hälsar på fröknarna och säger kom nu och klä av kläderna... NEJ jag vill inte apvrålar han... snälla Lilleman Bus, mamma orkar inte med det här mer kom nu å häng upp jackan... då kliver en fröken in, (tack snälla du!) och säger att han ska ta av sig jackan och hjälpa till med frukten... mamma fölla med kontrar han med... nej mamma ska gå till jobbet och vi ska vinka till henne i fönstret, säger fröken... okej säger min lille snuttunge och jag går ut och där står ett litet solsken i fönstret och vinkar till mig och kastar tusen slängpussar genom rutan.


Att det ska vara en sån kamp varje morgon... och så mycket jag vill inte och sedan när han väl är på förskolan så har han hur skoj som helst och vill helst inte följa med hem på eftermiddagen...


Nå väl, jag fortsatte nerför backen mot kontoret och var bara så himla lessen! Ensammast i hela världen och så pang... aj aj aj i bebisen... Smärtan i ljumsken var där igen och jag blev så himla rädd! Inte få värkar nu, har ju knappt gått halvvägs v.18 imorgon! Tänk vilken liten bebis det skulle vara! Jag försökte andas lugnt, in på jobbet och hämtade vatten. Nu har jag legat en stund i soffan här och vilat, så nu krampar det inte längre.


En varningssignal om att ta det lugnt... nu har jag just varit på mysigt fredagsfika med de andra företagen här i huset och känner mig inte lika lessen längre... bebisen rör sig lite då och då inne i magen och nu kan dagen börja, på ett lite lugnare sätt...

 
 
Tant Grön

Tant Grön

2 oktober 2009 20:43

Skönt att det allt slutade bra :-)

Jo det är ju så att det testas en hel del :-) Är det verkligen tryggt att vara på dagis och då gäller det att som förälder inte gå på det där utan att vara glad och visa hur tryggt och roligt det är på dagis. Men tjatet, detär lite speciellt tycker jag, för på ena funkar det att vara benhård och inte ge sig och med den andra måste jag vara listig som tusan, hi, hi, hi.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

2 oktober 2009 20:50

Jag läser en så himlans bra bok som jag har fått låna på lekskolan, BARNETS VÄRLD, Pedagogik och uppfostran i förskoleåldern, en waldorfpedagosisk idébok för hem och förskola.

Den börjar så träffande om en berättelse om en familj som kommer hem från en resa och ska laga mat, det slutar i katastrof, sedan backar boken tillbaka i den berättelsen och berättar steg för steg hur man skulle ha hanterat situationen för att undvika bråk. Skitbra!

Jag scannade in de sidorna igår och skulle göra ett inlägg om det men texten blev så liten att det inte gick att läsa och skriva in tre sidor i word orkade jag inte, kanske kommer i framtiden dock för jag skulle verkligen vilja diskutera kring det om det finns andra som är intresserade...? Många är ju intresserade av barn och uppfostran så det vore ju inte otroligt :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Gitte

Gitte

22 oktober 2009 13:41

Smärta i ljumsken: Ligamentsmärtor? Kan göra gräsligt ont men påverkar tack och lov inte graviditeten; jag har nog haft ligamentsmärtor kring tiden 14-20/24 veckan ungefär, när tillväxten är som störst och går som snabbast.

http://www.bortbytingen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 9 februari 2011 13:09

Pappa Bus var och fyndade lite på Clas Ohlson, lite hyllor till storstädningen av förrådet, lite lådor OCH min nya älskling!    Fin va! Man kan göra etiketter med ramar och skuggor och oj vad bra den är!!! Nu är det bara att organisera ...

Av Anna - 9 februari 2011 09:42


Nu var det ett tag sen, igen... god jul var det senaste inlägget och ja, det var ju ett tag sedan (fast jag har inte hunnit med att städa bort julen i huset än). Till mitt försvar (hehe) så har jag varit skadad, Lilleman Bus tyckte att mitt ben ...

Av Anna - 24 december 2010 12:27


    GOD JUL!   Jul lugnet har lägrat sig hemma hos Yrla, tomten hittade hit igår kväll med alla klapparna så när Lilleman Bus vaknade imorse låg de där och väntade... Granen kläddes igår kväll av Lilleman Bus och Pappa Bus, vi kör plast...

Av Anna - 19 december 2010 22:57


   Han kommer emot mig med munnen lite halvöppen si så där... dregglet rinner nedför hakan och under näsan, precis ovanför överläppen, väntar 2 fina snorsniglar från senaste veckans förkylningsomgång... Jag håller i den lilla kroppen och tar emot ...

Av Anna - 19 december 2010 22:38

Ett ögonblick... tog det att raka bort Lilleman Bus rufset - å mamma bus sparade 200 kronor minst! :)    Ja, han fick en glass för han var så duktig å satt still nästan hela tiden :)    Sötnosen :) ...

Ovido - Quiz & Flashcards