Direktlänk till inlägg 22 november 2010

Dag 5 - Vad är kärlek?

Av Anna - 22 november 2010 10:21

Kärlek... jag älskar min familj, mina barn och min man...

Vi har känt varandra i halva våra liv Pappa Bus och jag, och jag blir fortfarande knäsvag när jag ser honom.

Visst kan vi vara oense om saker och ting och ibland blir det höjda röster i huset, men det slutar alltid med en kram och vi har en tro på att tillsammans klarar vi allt...

 

Moderskärleken då... när jag väntade Lilleman Bus så trodde jag att bara man fick se det lilla knytet så skulle känslorna välla fram. Så blev det som det blev, en tuff graviditet och sjukhusvistelse sista veckorna och så en igångsättning som var en mardröm.

Då, när det hände, så bara körde jag på, överlevnadsinstinkten tog över... men nu efteråt och framförallt i tankarna inför andra barnets födelse så har jag förstått att den där igångsättningen påverkade mig mer än vad jag trott. Den hjälpte inte heller, jag kom inte igång och till slut blev det ett akut kejsarsnitt.

Jag fick se Lilleman Bus nästan så fort han var ute, sedan var det brått till gänget barnläkare som väntade på den lille busen och jag sade till Pappa Bus att du följer med bebisen, jag klarar mig.

 

Bebisen mådde bra, men han var liten och frusen så tillbaka på förlossningsrummet fick han ligga under värmelampa och sedan när vi kom ner på bb avdelningen och egen sal så var det dags för matning och blöjbyte och eftersom jag låg där jag låg så fick Pappa Bus ta hand om det. Det gick flera timmar innan jag fick hålla i Lilleman Bus och då var han bara som en bebis vilken som helst... och sååå liten!

Det var inte förrän vi kommit hem och fått vara för oss själva lite som moderskärleken vällde fram...

 

Andra graviditeten och förlossningen påminde mycket om den första, tuff och framförallt tung, det här var ingen liten bebis och det tyckte jag bara var skönt.

Kejsarsnitt även denna gång, och jag fick se det lilla skrynklet så fort han var ute, men! den stora skillnaden var att när vi kom tillbaka på förlossningsrummet, innan min bedövning hade släppt, så fick jag honom på bröstet och fick se det där buffandet och letandet efter bröstet och maten.

Och när han hittade det och började snutta, åh kära det bara bubblade upp kärlek.

Det första mötet hade inte Lilleman Bus och jag, och det betydde jättemycket för känslan av att det här är mitt älskade lilla barn...

 

Nu kan det låta som att jag gillar Klimpen mer än Lilleman Bus och så är det självklart inte...

Lilleman Bus och jag har fått kämpa lite mer, det tog lite längre tid att hitta det däringa bandet, men det finns där det kan jag lova. Lejonmamman ryter i om något av barnen är hotat, var så säkra :)

 

 

  

bilden är lånad här

 
 
Mamma Blå

Mamma Blå

25 november 2010 11:10

Ja, tänk om två år har jag känt min stora kärlek halva mitt liv. Jag får väll tacka dig och Tant Grön för det igen, att vi gick på den däriga blinddaten då för länge sedan.
För min del gick det snabbare att skapa bandet med min äldsta, min yngsta gick så snabbt att jag inte riktigt hann med i svängarna. :)
Det första jag andra gången var: Oj, är det redan klart! Sedan var jag tvungen att amma var tredje timme dygnet runt i ca fem veckor. Fokus fanns bara på matning, men när det lugnat sig lite så knöts bandet mycket hårdare.
Kramisar!

http://mammabla.bloggplatsen.se

Anna

26 november 2010 16:53

vi hade en ganska bra känsla där tant grön å jag... :)

å så är det ju... men det häftigaste med barn nr 2 var nog att se hur snabbt lilleman bus skapade ett band till lillebror... accepterad på en gång!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 9 februari 2011 13:09

Pappa Bus var och fyndade lite på Clas Ohlson, lite hyllor till storstädningen av förrådet, lite lådor OCH min nya älskling!    Fin va! Man kan göra etiketter med ramar och skuggor och oj vad bra den är!!! Nu är det bara att organisera ...

Av Anna - 9 februari 2011 09:42


Nu var det ett tag sen, igen... god jul var det senaste inlägget och ja, det var ju ett tag sedan (fast jag har inte hunnit med att städa bort julen i huset än). Till mitt försvar (hehe) så har jag varit skadad, Lilleman Bus tyckte att mitt ben ...

Av Anna - 24 december 2010 12:27


    GOD JUL!   Jul lugnet har lägrat sig hemma hos Yrla, tomten hittade hit igår kväll med alla klapparna så när Lilleman Bus vaknade imorse låg de där och väntade... Granen kläddes igår kväll av Lilleman Bus och Pappa Bus, vi kör plast...

Av Anna - 19 december 2010 22:57


   Han kommer emot mig med munnen lite halvöppen si så där... dregglet rinner nedför hakan och under näsan, precis ovanför överläppen, väntar 2 fina snorsniglar från senaste veckans förkylningsomgång... Jag håller i den lilla kroppen och tar emot ...

Av Anna - 19 december 2010 22:38

Ett ögonblick... tog det att raka bort Lilleman Bus rufset - å mamma bus sparade 200 kronor minst! :)    Ja, han fick en glass för han var så duktig å satt still nästan hela tiden :)    Sötnosen :) ...

Skapa flashcards