Direktlänk till inlägg 19 november 2009

Ska storebror gå på förskolan eller vara hemma och gosa med mamma och bebbe?

Av Anna - 19 november 2009 10:44

Vi har börjat klura lite på hur vi ska göra när bebis landat och vi blir 4 i familjen. Och det är inte lätt! Lilleman Bus har gått på förskolan i snart ett år och trivs jättebra, även fast det de flesta morgnar låter; vaja hemma så har han skoj när han väl är där.


Idag när jag lämnade honom så undrade en av pedagogerna om och hur vi tänkt när bebbe kommer, och då passade jag på att fråga lite hur de/hon tänkte om det hela.

Barnen får vara lediga i 2 månader utan att förlora sin plats, och det låter bra! Vi har nämligen tänkt att Lilleman Bus ska få vara hemma hela mars (bebis ska komma den 8e) så vi får tid att landa alla tillsammans. Pappa Bus tar ut föräldraledigt för Lilleman och jag för bebben, det ska funka enligt Fkassans regler vad jag har fattat...


Sedan fick jag höra att de funderar på att flytta upp Lilleman Bus och kompisen O till de stora barnens avdelning, och det fick mig att känna mig mer positiv till syskonplats 15 timmar/vecka. Inte för att det är dåligt på småbarnsavdelningen, men Lilleman Bus blir 3 snart och de andra barnen där är mindre och de leker inte på samma sätt...


Samtidigt VILL jag ju vara med mina barn så mycket som möjligt, och passa på när de är små och tycker att mamma är världsbäst :)


Vad tänker ni om det här? 15 timmar/vecka är inte så mycket tid och det kan ju vara skönt att bara få koncentrera sig på bebbe utan att storebror är där och puffar.... De 15 timmarna kan ju också vara sköna för storebror som får vara för sig själv en stund och leka med jämnåriga kompisar...



  

Ska Lilleman Bus få vara hemma hos mamma och leka i borgkojan, eller gå till förskolan och leka med kompisarna?!?

 
 
Tant Grön

Tant Grön

19 november 2009 13:47

Vad vill du för barnen. Gör en plus och minuslista, vad är fördelarna med att ha båda hemma och nackdelar osv. Sedan, kolla upp om du får ha kvar din dagisplats om du tar hem Lilleman Bus.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

19 november 2009 13:51

Missade visst lite i texten. Kanske ni skulle ni va hemma hela familjen i de 2 mån och sedan utvärdera, men det är ju en jävla skillnad att va 2 vuxna,så du inte får för dig att det ska va likadant när du sedan är själv. Sedan är ju Lilleman van vid dagisaktiveringen, han behöver kanske mycket aktivering om han ska va hemma.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Yrla

Yrla

19 november 2009 15:14

En sån plus å minus lista är gjord... å det blev 50-50 haha... så det hjälpte inte mycket...

Vi kan vara hemma alla 4 i 1 månad och det tror jag är lite lagom långt för Lilleman Bus, är rädd för är att det kommer bli dubbla inskolningsperioder om han är hemma i 2 månader - å speciellt om han nu ska byta avdelning i januari! Då blir det inskolning på nya avdelningen jan-feb sedan hemma hela mars å så på´t igen.

Inskolningen i höstas tog nästan 4 veckor och var ganska tuff och då hade han haft sommarlov i ganska precis 3 månader... i och för sig är han äldre nu så det kan gå lättare nu...

Det är 3 månaders uppsägning på platsen och de har kö till småbarnsavdelningen som de behöver veta vad de ska göra med... så vi behöver bestämma om de ska räkna med hans plats eller om han ska vara hemma ganska snart... vi kan inte prova å vara hemma först å sen bestämma hur vi ska göra... ja oj oj oj så det kan vara :)


http://www.hemmahosyrla.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

19 november 2009 15:42

Du kanske får fundera på vad du tror på. Är du för eller emot dagis, tyker du att dagis är ett onödigt ont osv eller är dagis ett bra och utvecklande alternativ för små barn. Vi lever ju idag i ett samhälle där dagis nästan är ett måste, det finns inte massor av barn i nörheten som är hemma som kan leka med varann, vi har inte 10 barn så att syskon kan leka med varann och utveckas. Det kräver med andra ord väldigt mycket av föräldern som väljer att ha sina barn hemma.

Så vad är din övertygelse?

Vill/kan du ge Lilleman det han behöver samtidigt somdu ska ta hand om en liten bäbis.

Jag menar absolut inte detta som någon kritik nu. Jag själv tycker att det är helt sjukt att någon annan ska ta hand om mina barn och uppfostra dom, det vill jag göra själv. Men livet är inte så enkelt. Och det är inte bara jag som bestämmer hur vi ska leva, barnen har ju en pappa också :-)

Men om jag fick bestämma så skulle jag flytta ihop med en kompis på en stor gård, odla våra egna grönsaker,tillverka något, verkstad, café, försäljning, och våra barn kunde leka med varann. Helst skulle jag vilja ha någon waldorfskola i närheten elelr bo i någon ekologisk by.

Man kan alltid drömma.... har dock extremt svårt att se att mMannen skulle följa med :-)

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

19 november 2009 20:05

Flytta ihop med en kompis, jag menade med en kompis familj och min familj alltså, inte att jag ska separera eller nåt, he, he

http://valkommenhemtilltantgron.bloggplatsen.se

 
Yrla

Yrla

20 november 2009 11:11

Ni kan flytta hit, huset ovanför vårt är till salu, då kan vi bo som i Big Love om Tant Grön sett det?

Huset har en jättefin trädgård där de odlat majs å squash å faktiskt grönkål, och ett nytt fräscht växthus. Å om du vill kan du få odla potatis på en plätt i vår trädgård...

Egenföretagarna är många här, vi kan sitta å sticka mössor hela dagarna eller starta scrapbookingcafé - du tar hand om cafét och jag sitter å pysslar hela dagarna... Vet precis vilken ledig lokal vi kunde ta över...

Dina gulliganer å mina busar kan skoja busa å leka hela dagarna, det behövs lite fler flickor i byn - jämna ut könsfördelningen lite...

Waldorfskola är det väl tyvärr en bit till, men vi får starta en egen då!
Känner en som håller på å läser till waldorfpedagog, henne lurar vi hit....Det skulle nog bli poppis med en waldorfskola här, ute på landet nära naturen och skogen å sjön...

Så nu vet du... det finns alternativ... :) välkommen till Dalarna!

http://www.hemmahosyrla.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

20 november 2009 11:52

Jamen va fan, då börjar vi packa! Känner du en blivande waldorfpedagog, va roigt. Ja har lite, lite, små, minismå fundeingar på att läsa till det själv.

Men överge Norrköping, jag vet inte om jag skull klara det. Jag är äventyrlig på pappret, absolut,ånger tusen, men när det kommer till kritan så trivs jag nog rätt bra här ändå, elelr är jag bara rädd...?

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Yrla

Yrla

20 november 2009 12:22

Jag förstår precis! Jag hade nog inte flyttat hit med barn... eller jo, med facit i hand så hade jag nog det... luften är frisk å ren, det finns årstider, vintern är vinter liksom...

nu efter 7 år i exil så har vi skapat ett liv här med vänner, hus, jobb å barn... men det är sant, visst finns hemlängtan där... men det är inte stan jag längtar efter, det är folket, vännerna, tant grön, mamma blå å alla andra gooingar...

nu kom jag på, det slår mig varje gång vi är nere vad äckligt det luktar i stan... å vad skräpigt det är på gatorna... det tänkte jag inte på när jag bodde där...

Här uppe är det långt till mormor, vänner å barnvakt (förutom mig förståss...) å inte en spårvagn så långt ögat når... bara skog å vatten å rådjur å vargar... men loppisar å sommarauktioner finns det gott om! Å knätofs... hihi... å mumsigt knäckebröd...

Att våga språnget på 70 000 famnars djup, eller vad var det han sa, Kirkegaard...

http://www.hemmahosyrla.bloggplatsen.se

 
Tant Grön

Tant Grön

20 november 2009 13:33

Men Henrik som drömmer om att bli börsmäklare men ändå inte är villig att flytta till Sthlm elelr Götet, skulle nog inte vara intresserad av knätofsområdet :-) Eller har du något hett tips på ett sådant jobb i närheten?

Ja visst luktar det illa i stan, vi hr ju liksom Blcka näsgårds. Ibland luktar det gammal ost tycker jag, urk, och vattnet, fy satani gatan vad äckligt vatten vi har, jg njuter verkligen nä vi är någon annanstans, som på spat, där hällde jag i mig vatten som en kamel, hi, hi.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
Yrla

Yrla

20 november 2009 18:09

Han kan väl bli rektor på våran waldorfskola... :)

Börsmäklare, jaaa.... han kan ju alltid köpa å sälja online, men det kanske förtar själva grejen... vi får starta en egen börs då! Konkurrera lite med wall street... :)

http://www.hemmahosyrla.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 9 februari 2011 13:09

Pappa Bus var och fyndade lite på Clas Ohlson, lite hyllor till storstädningen av förrådet, lite lådor OCH min nya älskling!    Fin va! Man kan göra etiketter med ramar och skuggor och oj vad bra den är!!! Nu är det bara att organisera ...

Av Anna - 9 februari 2011 09:42


Nu var det ett tag sen, igen... god jul var det senaste inlägget och ja, det var ju ett tag sedan (fast jag har inte hunnit med att städa bort julen i huset än). Till mitt försvar (hehe) så har jag varit skadad, Lilleman Bus tyckte att mitt ben ...

Av Anna - 24 december 2010 12:27


    GOD JUL!   Jul lugnet har lägrat sig hemma hos Yrla, tomten hittade hit igår kväll med alla klapparna så när Lilleman Bus vaknade imorse låg de där och väntade... Granen kläddes igår kväll av Lilleman Bus och Pappa Bus, vi kör plast...

Av Anna - 19 december 2010 22:57


   Han kommer emot mig med munnen lite halvöppen si så där... dregglet rinner nedför hakan och under näsan, precis ovanför överläppen, väntar 2 fina snorsniglar från senaste veckans förkylningsomgång... Jag håller i den lilla kroppen och tar emot ...

Av Anna - 19 december 2010 22:38

Ett ögonblick... tog det att raka bort Lilleman Bus rufset - å mamma bus sparade 200 kronor minst! :)    Ja, han fick en glass för han var så duktig å satt still nästan hela tiden :)    Sötnosen :) ...

Ovido - Quiz & Flashcards