Alla inlägg den 17 november 2009

Av Anna - 17 november 2009 11:13

  

 bilden är lånad här


Igår var snickaren (numera även känd som Micke Bank) uppe på taket för att lägga plåt uppe under nockpannorna. Lägesrapport kom framåt eftermiddagen... Ni behöver nog lägga om taket snart, ja inom 5 år ialla fall... och så berättade han hur det såg ut, om jag nu förstått allt rätt så ligger takpannorna i stort sett på masonitskivor, samma masonitskivor som man kan se inifrån vinden... Jag är ju ingen takexpert, men jag trodde att man lade takpapp och sedan reglade upp enligt vissa mått och sedan lade takpannorna på dessa reglar.


Ett rikigt fuskbygge alltså, sade jag... Ja... det kan man säga sade han, det ser ut som om de haft bråttom när de byggt huset...


Pappa Bus och jag diskuterade igår, taket är ju GANSKA viktigt, och nu när vi fixar iordning vinden så skulle det vara så tråkigt om taket börjar läcka och det blir en massa dubbelfix... vi har ju en del snö här på vintern, och förra året var vintern med snö 6 månader lång!


Projekt nr 2 efter vinden var egentligen att bygga en carport till min blivande racerbil, men det känns nu som om projekt nr 2 blir taket istället... Min blivande super racer får stå ute å frysa... och som uppmärksam och Yrlakännande redan tänkt så har jag ju inte tagit körkortet än...


  

Min blivande racer... :)

Av Anna - 17 november 2009 11:03

  


I helgen hade vi snö, måste åka puka sa Lilleman Bus bestämt vid frukostbordet när han såg fluffet som föll utanför fönstret. Ja, Lilleman Bus ord är lag, så vi skuttade i kläderna och ut i garaget och letade fram bebispulkan. Bäst fart blev det med Pappa Bus i ena ändan av snöret och nerför uppfarten... som synes på actionbilden här ovan så gick det undan med full fart... själv var jag mästerfotograf och förste vinkare...


Vi hann också med att bygga 2 små snögubbar, fulla med löv och kvistar, och nu när de har smält så såg vi vilket bra sätt det var att kratta löv på! Där snögubbarna en gång stod är nu en fin liten lövhög! Effektivt och roligt på samma gång liksom!

Ovido - Quiz & Flashcards